Mala maror a Rodalies

No és el primer cop que la R1 acumula retards a causa del mal temps // CC nitachem

No és el primer cop que la R1 acumula retards a causa del mal temps // CC nitachem

A mitjan d’aquesta setmana la línia de Rodalies R1 ha viscut un nou episodi de retards a causa del temporal marítim. La proximitat de la infraestructura al mar ha fet que, en alguns trams, el fort onatge s’hagi endut part del balast que sustenta els rails i ha obligat a tallar una de les dues vies disponibles entre Cabrera de Mar i Mataró. Els problemes no s’han limitat a una única línia. Dijous també hi va haver retards a la R4, i un dia abans una incidència va tallar momentàniament el tram entre El Prat de Llobregat i l’estació de Bellvitge, a l’Hospitalet.

Els contratemps han provocat l’enuig i les queixes dels viatgers, que també protesten per les noves restriccions en la devolució del bitllet. Des del 28 de febrer els usuaris només tenen dret a què se’ls tornin els diners si el comboi arriba amb 15 minuts de retard  i les causes són “imputables a l’explotació ferroviària”. Així, els nous termes exclouen la devolució en cas de “condicions meteorològiques adverses”; una condició que fins ara no es contemplava.

Alguns viatgers reclamaven obertament que Renfe deixés d’operar el servei, i es queixaven  de la “gestió nefasta” amb la que havia afrontat el problema. De fet, no és el primer cop que un temporal marítim interromp el pas de trens en aquest tram i provoca queixes dels usuaris. En tots els casos la circulació s’ha reprès al cap de poques hores, però la infraestructura segueix exposada a un altre episodi idèntic, ja que no se n’ha reforçat la protecció.

L’explotació del servei de Rodalies de Catalunya implica tres actors, i això fa que en episodis com el d’aquesta setmana s’acabin delegant responsabilitats. Des del seu naixement, fa 72 anys, i fins el 2004, Renfe era l’encarregada de la infraestructura, el material rodant (els trens) i la seva explotació comercial; tasques que ara s’han dividit entre Adif, Renfe Operadora i la Generalitat, respectivament.

Des de 2010 la gestió de Rodalies corre a càrrec de la Generalitat, que és qui decideix els horaris i recorreguts, i respon davant del viatger. El Govern català té potestat per contractar qualsevol operador ferroviari, però el monopoli que Renfe ha exercit durant molts anys fa que, de facto, l’única empresa que ara pugui explotar les línies sigui l’operadora del Ministeri de Foment. Per últim, el Govern Espanyol encara és propietari de les vies i estacions, a través de l’administrador públic d’infraestructures ferroviàries, Adif.

Aquesta disseminació propicia que els contratemps com els que s’han donat aquesta setmana segueixin sense solució enmig d’un mar d’acusacions polítiques. El responsable de les vies que van quedar fora de servei és Adif, però correspon a la Generalitat tractar amb el client i compensar-lo per les molèsties que li ha causat l’operador (Renfe).

La responsabilitat compartida ha tornat a deixar fora de joc més de 100.000 usuaris que cada dia utilitzen la línia del Maresme. Els retards d’aquesta setmana s’han solucionat, però la gestió política i la infraestructura ferroviària segueixen sent les mateixes.

Josep Andreu Palacios

Anuncis

Quant a Josep Andreu Palacios Caballero
Una opinió fonamentada sempre és fruit d'alguna influència. Realment existeix una sola opinió sobre algú? Coneixeu-me (si voleu).

Deixa un comentari

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

Esteu comentant fent servir el compte WordPress.com. Log Out / Canvia )

Twitter picture

Esteu comentant fent servir el compte Twitter. Log Out / Canvia )

Facebook photo

Esteu comentant fent servir el compte Facebook. Log Out / Canvia )

Google+ photo

Esteu comentant fent servir el compte Google+. Log Out / Canvia )

Connecting to %s

%d bloggers like this: