Corrupció de portada

La portada de El País del 31 de gener d'enguany va fer esclatar el cas Bárcenas // EL PAÍS

La portada de El País del 31 de gener d’enguany va fer esclatar el cas Bárcenas // EL PAÍS

Des de principis d’any han aparegut desenes de noticies sobre escàndols de corrupció dels que ja havíem sentit a parlar el 2012. Curiosament, algunes d’aquestes novetats han quedat eclipsades pel degoteig de suposats nous casos, que sumen a la llista els noms de Bárcenas, Crespo o Fauria a d’altres ja instaurats en l’imaginari col·lectiu, com Urdangarin, Pujol o Fabra.

El País ha jugat un paper destacat en la majoria d’aquests episodis de corrupció política. El rotatiu madrileny no només ha actuat com a mitjà que transmet la informació sinó que, en alguns casos, també l’ha destapat. L’exemple més clar és la portada de El País del passat 31 de gener, que va actuar com a detonador del Cas Bárcenas.

Aquell dia, el diari  es va reservar la publicació de la portada  per primera hora del matí, i no la va ensenyar a Internet al voltant de mitjanit, com sol fer. El per què sobre el zel de la primera plana es va desvetllar quan van arribar els primers exemplars als quioscos. La majoria de programes matinals de les ràdios i televisions estatals van obrir aquell dijous amb els “Papers secrets de Bárcenas”, el gran titular i exclusiva que El País havia aconseguit, i que destapava una suposada comptabilitat extraoficial del partit que està governant Espanya.

Les presumptes irregularitats en els comptes del PP, i alguns detalls sobre els dipòsits multimilionaris que el seu extresorer, Luís Bárcenas, tindria a Suïssa, ja havien aparegut setmanes abans a El Mundo. De fet, aquell mateix dia el seu director, Pedro J. Ramírez, va sentenciar que la informació que treia El País en portada no feia més que “confirmar” la noticia que el seu rotatiu ja havia donat.

Tanmateix, El País tenia la força dels documents. Uns papers on hi apareixien els beneficiaris de la suposada comptabilitat paral·lela entre els anys 1990 i 2008. El diari va aprofitar els papers durant diversos dies, i en les edicions posteriors encara va publicar nous detalls sobre la trama. De fet, les noticies sobre el cas van ocupar portades durant diversos dies. El País hi ha dedicat peces informatives, anàlisis i editorials, i algun dels seus columnistes també n’ha fet esment.

El Cas Bárcenas ha estat la punta de llança del diari durant les darreres setmanes, però no és l’únic cas de corrupció del que ha parlat. El rotatiu destaca especialment les novetats que sorgeixen arran de la trama Gürtel, i està fent especial èmfasi als escàndols sorgits a Catalunya, com el cas de les ITV, la imputació de l’exalcalde de Lloret o els episodis d’espionatge entre partits.

En la majoria de casos, El País col·loca les noticies sobre corrupció en portada, i a les pàgines interiors en desgrana els detalls amb peces informatives, analítiques i d’opinió. Tenint en compte l’amplitud i profunditat d’aquests textos, així com el contingut dels editorials que El País ha dedicat al tema, resulta prou clar que la corrupció política és una qüestió de primer ordre per a la línia editorial del diari.

 

Josep Andreu Palacios

Anuncis

Quant a Josep Andreu Palacios Caballero
Una opinió fonamentada sempre és fruit d'alguna influència. Realment existeix una sola opinió sobre algú? Coneixeu-me (si voleu).

Deixa un comentari

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

Esteu comentant fent servir el compte WordPress.com. Log Out / Canvia )

Twitter picture

Esteu comentant fent servir el compte Twitter. Log Out / Canvia )

Facebook photo

Esteu comentant fent servir el compte Facebook. Log Out / Canvia )

Google+ photo

Esteu comentant fent servir el compte Google+. Log Out / Canvia )

Connecting to %s

%d bloggers like this: